torsdag 3 juni 2010

Centrala studiestödsnämnden

Jag är gråtfärdig, ångest som bara bankar inom mig, raseri som pulserar i mina lämmar. Hat. Sitter helt ofärdig med mitt kaffe och börjar jobba om en halvtimme.
jag har nämnt innan att CSN vill ha pengar för att jag inte läste heltid när jag sa til ldem att jag skulle göra det förra våren. Igår kom domen, tio tusen. Det är inte det att jag är snål, får jag räkningar betalar jag och så är det ur världen. Men när jag tycker att det är på felaktiga grunder kan jag inte bara ge mig utan kamp. Jag ringde CSN. Blev runtkopplad tre gånger, raseriet och ångesten trängdes inom mig, så när den siste svarade som var en man, antagligen i brun kostym, möjligtvis manchester. var jag alldeles för gråtfärdig för att säga det jag tänkte. frågade bara hur läget var. De sa att jag kan efterregistrera mig på kurser.

Funderade på hur jag skulle kunna lura universitetet, kändes som min förbannade rättighet att få den kursen. matteläraren känner väl till mig, med tanke på mina otal gånger jag kuggat tentan, han har nog ingen koll vilka klasser jag faktiskt varit på eller ej. från och till i fyra år.
Beslutade mig trots allt för att gå den ärliga vägen. Skrev ett mejl till min förra programledare, som jag har väldigt god kontakt med. Skrev såhär:

Hej xxx!
Jag har en privat fråga. Jag vet inte om du kan göra något åt saken, och jag förstår om du inte kan. Men jag måste ändå fråga om det finns möjlighet till efterregistrering på kurs?! Om du i så fall vet var jag ska vända mig?!
Problemet är det, att det finns ingen kurs jag läste som jag skulle behöva efterregistrera mig till. Men på grund av de ohållbara och destruktiva levnadsförhållande jag levde under vår terminen 09, är det ett under att jag ens klarade ex-jobbet. Mitt i all röra i mitt liv, lyckades jag helt enkelt inte ha koll på studier och antal poäng.
Jag vet inte om du kan ha gissat dig till att inte allt stod rätt till med mannen jag levde med på Färjestad, han var våldsam, aggressiv, spelade bort pengar och var deprimerad. Jag skötte markservicen med allt vad det innebär, vilket också inkluderade tillgänglighet 24 timmar om dygnet. vilket gjorde att det var bara skönt att jag kunde skriva ex-jobbet hemifrån. Då behövde jag inte stå till svars inför honom fullt så ofta som om jag tillbringade flera timmar på skolan.
Detta är en tragisk historia på alla sätt, men som jag tillslut lyckades ta mig ifrån. Idag mår jag mer än bra och har fått tillbaka all den energi och glädje som är jag. dessvärre ser inte CSN lika muntert på mina resultat, då jag bara varit registrerad på 22.5 hp under vårterminen. och vill nu att jag ska betala tillbaka ca 10 000. Pengar som jag egentligen tycker att idioten jag levde med ska betala, vilket aldrig kommer att hända.

Så min fråga är helt enkelt om det finns någon lösning?! Jag vet ju att xxxx kurs gick, kanske kan jag få den efter registrerad och läsa den när den går nästa gång?!

Ha en fin dag

Behöver jag tillägga att jag i natt inte kunde somna för att jag låg och planerade hur jag skulle få idioten att betala. Funderade tillochmed på att bara ringa, säga att jag vill ha mina pengar!!!

Ångest ångest ångest... detta kommer bli en lång dag

Inga kommentarer: