torsdag 10 juni 2010

trilla. braka. störta

Drömmer en massa jobbiga drömmar. i natt var det om min far, vi bråkade. jag var så arg, så fruktansvärt arg på honom. han pratade bara runt och vi tog aldrig riktigt tag i det som gjorde mig arg. var alldeles uppjagad när jag vaknade. det är inget att sticka under stol med, men idioten och min far har många likheter när det gäller att bråka. så man behöver inte vara drömtydare för att förstå den kopplingen. drömmer ofta att jag är arg. så mkt ilska och frustration som bara vill ut. men inte under dagtid. jag lallar runt, dricker öl, röker, snackar skit och skrattar. kan inte påstå att jag gör så mkt nytta på jobbet längre, jag är där för de andras trevnad. är liksom bortplockad, fast jag ändå är kvar. det gör inte mig så mkt, det blir ju bara lättare att sluta sen. att trappa av liksom. jag gör mitt, sen gör jag andras. sen delar jag med mig av mitt liv resten av tiden.
i måndags sa min kropp ifrån att det var lite mkt. vaknade av magkramp så jag spydde. sjukanmälde mig. satt en heldag med mig själv. lyssnade på musik, sydde en klänning och en väska. sen två väskor till kusinerna. skickade bilder till mina fina vänner. och tänkte. utan en uns dåligt samvete. jag tänker inte dyka ner för den där kanten. jag ska lyssna på mig själv och ta ett steg i taget.
igår var jag på mitt nya jobb. så bra. så trivsamt. där kommer jag att växa.
på jobbet idag hade jag ny energi. så blev det brandövning och det knöt till sig i hela kroppen. sa till min kollega direkt. andades och tog det bara lugnt. allt gick fint. till saken hör att jag har en gammal inbyggd rädsla för bränder. var med om en mer eller mindre traumatisk upplevelse som liten då min skola fick för sig att göra en brandövning med rök och brandmän och klättring ut genom fönstret. vi var typ 7 år och fröknarna hade inte heller blivit informerade. efter det var jag livrädd för bränder och hade alltid en väska packad nära sängen.
ska till kvinnojouren imorgon. är riktigt nyfiken på vad de har att säga. känns inte alls så jobbigt som när jag har varit hos morgan-mårten.
idioten kommer tillbaka till jobbet nästa vecka. men han hänger på en så skör tråd, för att säga ingen tråd. och nu har det kommit fram mer, gammalt skit mellan honom och en kollega som ska upp till ytan. den där tråden har bytts ut mot en stark vilja att vara något han inte är, en dragningskraft som är emot naturens lag, den håller honom svävande. men det säger ju sig själv. ingen kan sväva av sig själv. han kommer att trilla. braka. störta.


Inga kommentarer: