lördag 31 juli 2010

Polisanmälan och formel 1

lördag, sitter bekvämt tillbakalutad i en röd fåtölj. till vänster ligger min syster i en soffa och läser. till höger sitter min far och hans fru i en soffa. pappa med blicken fast vid formel 1. och frugan med näsan i en bok. det är lugnt skönt och underbart att bara vara hemma med familjen. ikväll är det en stor baluns. min kusin har fyllt trettio och hans flickvän tjugofem. sjuttio gäster är bjudna och jag ska rita ett födelsedagskort. praktiskt med så stora fester när man är hemma. får jag träffa hela släkten. check.
annars har det hänt en jäkla massa sen i tisdags då jag skrev sist. som vanligt med andra ord. sista dagen på jobbet var rolig. jag hade en lapp på bröstet som sa att jag utgår inom kort. jag passade på att prata skit med alla jag kunde. tog betydligt längre raster än vad jag borde och hade helt enkelt en toppen dag. efter jobbet samlades ett tiotal kollegor alla fina flickor från varuhuset. vi drack vin och mös. sen gick vi ut och dansade. det visade sig att en av tjejerna hade ganska god kontakt med den där vakten. hon blev ledsen när jag sa vad jag sett dagen innan. jag kände på mig att jag kommer att säga något till honom på fyllan. hon försökte stoppa mig. men jag kunde såklart inte hålla mig. jag gick fram och frågade rakt ut om han kände idioten, sen frågade jag om han visste vem jag var. det visste han. men han sa att han aldrig väljer sida. jag sa att i detta läget väljer man sida. att alla har valt sida. men han vägrade. jag frågade om han någonsin misshandlat sin flickvän. det skulle han aldrig göra. då stirrade jag bara ut honom och gick. förbannad.
det var ju inte så jävla genomtänkt egentligen. nu kommer han ju gå till idioten och berätta att alla vet. om det inte är som han säger att han inte tar ställning. i vilket fall var jag så förbannad så jag tvingade V att följa med mig hem och sova hos mig.

dagen efter hade jag möte på kvinnojouren med Else som hon tydligen heter. och var inte det minsta blatisk. norsk däremot. hon var gullig. jag var bakfull. EMMA grupperna startar i slutet av augusti. sen gick jag hem till V. satte mig i hennes soffa, fick glass. och så ringde jag och polisanmälde idioten.

!
!

en ung poliskvinna svarade. hon tog mina uppgifter. hon frågade vad som hade hänt. och skrev hela tiden ner allt jag sa. sen ska hon renskriva rapporten och jag får hem en kopia innan han får det. jag var noga med att bara ta med saker som jag faktiskt kommer ihåg. jag kommer tillexempel inte ihåg om han använde skärp eller liknande när han slog mig. jag vet ju att han hotade mig. jag vet att han tryckte kuddar över mitt huvud. men jag kommer inte ihåg om han hade knuten eller öppen hand när han slog.
jag ville ha med så mycket på dessa rader hon skulle skriva. men fick ändå nöja mig med det övergripande. fysisk misshandel.
efteråt var jag otroligt upprymd. jag hade gjort det.
sen åkte jag in till stan och åt lunch med min sambo. för att sen ta tåget till pappa.
det känns så knäppt. alldeles brevid mig ligger nu min sovande pappa. medan resten av familjen tvingas lyssna på skrikande motorljud. lite komiskt. i alla fall. där ligger han och här sitter jag och skriver en historia han inte vet. en värld jag har velat hålla honom ifrån. så nära men ändå så långt bort. fina pappa.
fick reda på att pappa har för högt blodtryck. han röker. rör sig inte som han ska. och äter alldeles för mycket skräp. han är svullen. så rund. han går hos läkare som bara ger honom tabletter. är sjukt orolig, men kan inte göra så mycket mer än att vara här.

1 kommentar:

Anonym sa...

Du är bäst! Heja dig!

/a