onsdag 11 augusti 2010

Begagnad kärlek

skakar sådär mkt i kroppen nu igen. energibrist och överkonsumtion av kaffe. trycker i mig några knäckebröd medan jag försöker återfå normal kroppstemperatur efter 7km cykling i ösregn. har varit en kul dag på jobbet. första dagen fulltaliga på kontoret efter semestern. var på möte på en advokatbyrå. spännande miljö det där. advokatbyråer. jag inbillar mig att de ser likadana ut allihop. högt i tak och gammalt. liksom engelskt. så såg det iaf ut där jag var idag. så än så länge en av en som uppfyller min fördom. herr advokat var oförskämt ung. snygg dessutom. gift såklart och trevlig. en liten tant i tweedkjol och hårknut kom in med kaffe och kakor. eller hon hade iofs inte hårknut. hon var inte speciellt liten heller. men knälång kjol i obestämt material hade hon. Juridik är väll inte mitt starkaste ämne. kanske inte smartaste draget att skicka mig på ett sånt möte. men jag körde charmkortet. frågade vad jag tyckte var intelligenta frågor. och fick väll svar därefter. hemskt kul det där. att träffa folk.
annars har jag använt dagen för att dricka kaffe. pyssla ihop föreläsare för höstens starta-eget utbildning. druckit kaffe. kollat upp saker. druckit mer kaffe och snackat skit såklart. fast oroväckande lite. tur att jag ska hem på middag hos en vän ikväll och få prata av mig. det är avslutning på en sommarklubb i stan ikväll. men jag är så trött på fest-mitt-i-veckan-köret. det var precis som den här semestern gav mig ett ordentligt avstamp. jag avlutade något. och påbörjar något annat. saker som kändes viktigt innan har blivit mindre viktiga och andra grejer jag inte la någon vikt vid tidigare får nu plats i mitt liv. det är ett år sedan idioten och jag är inne i en ny fas. en lugnare, mer kontrollerad person. som börjar veta vad hon vill. och vart hon vill i livet. är det inte fantastiskt?
mannan jag berättade om tidigare i veckan konfronterade jag igår. jag ville vet om han ens läst mejlet jag skickade. det hade han, men han ville inte höra av sig för rädslan att såra mig. jag skrev att jag inte är sårad. han skrev att han har lätt att sära på de olika världarna han lever i. en i norr geografiskt talat, och en i söder. i den ena delen av landet är det jag. i den andra hon. och eftersom han tillbringar mer tid i den landsände hon bor i. är det där han lägger mest energi. sjukt logiskt. om man nu har det sättet att se det på. det har inte jag. jag frågade om han inte gör det lite väl lätt för sig? han satt att jag borde veta att han är en kall jävel. jag skrev att jag saknade honom. han skrev: jag med fan också.
alltså inte ett dugg klokare. men nu är det nog. en tanke om att han faktiskt någonstans älskar mig kommer alltid att gnaga i mig. men jag får väll vända det till något fint. jag vill träffa någon annan. som inte särar på världen. lever olika på olika ställe och inte kan säga nej. så det så. gammal kärlek kanske inte rostar. men den är fan begagnad.

Inga kommentarer: