söndag 29 augusti 2010

lömsk taktik

så, nu är det söndagvkväll och det hade passat fint om förkylningen ville ge med sig helt under natten. var på konferens torsdag-fredag. var trevligt men jag mådde mest skrutt. sen har jag bara suttit hemma i helgen, skönt det iofs. brukar mest fara och flänga på helgerna. har virkat, promenerat, handlat höstkläder. lyssnat på musik, kollat film å myst, med mig själv. idag lyckades jag tom träffa sambon några timmar. helt sjukt att man kan bo på en sån liten yta och aldrig ses. fick uppdatera henne om vad som hänt sedan förra helgen i sthlm, så ofta ses vi. sen tog vi ett litet snack angående hennes vistelse hos mig. hur trevlig och bra hon än är,och vilket ofantligt stöd hon än har varit. så har jag alltmer kommit på fötter med mig själv och börjar allt mer uppskatta mitt eget sällskap. det är skönt att vara själv helt enkelt. men hon söker jobb och vill själv hitta sig en lya, så det ordnar sig nog.

på tal om att komma på fötter tog jag det där samtalet med K förra veckan. ett sånt där ta-ett-djup-andetag-och-prata-om-jobbiga-saker-samtal. jag kom på mig själv med att tycka det var jobbigt, för jag var rädd för vad hon skulle säga. jag var rädd att höra att händelserna med idioten skadat vår vänskap för alltid. men det sa hon inte.
hon berättade om min mammas och hennes korrespondens under den svåra tiden. jag har bett om att få kolla de mejlen, sen någon gång. hon berättade om saker hon tyckte varit jobbigt att handskas med. men hon tyckte inget tagit skada. hon är så klok min K. åh nu saknar jag dig igen.

jag och min sambo tog en tur till ica och ikea idag, vi pratade om polisen. om deras omakt att faktiskt göra något utan konkreta bevis. eldar upp mig något fasligt över detta. det är så jävla.. så.. fan hittar inte ord.. det är så MAKTLÖST! det är maktlösheten jag blir arg, ledsen och uppgiven över. varför kan man inte bara straffa de som gjort fel?

V hade demonstrativt bytt kassa häromdagen när hon såg honom. han hade gett henne onda ögat för det. annars har han bytt taktik. en äcklig och lömsk taktik. han låtsas som ingenting. han går fram till folk och ropar tjena, som om de känt varandra hela livet. V:s bror råkade ut för en sån tjena-attack. likadant en fd jobbarkompis som definitivt tagit avstånd från honom. han sätter sig helt enkelt bredvid eller går fram och pratar om vanliga saker på ett vänligt sätt. vilket är jävligt smart. håller han på så kommer folk se honom som den trevliga idioten. det de hör ryktesvägen från mig blir allt mer suddigt. och så tänker de att idioten, han är väll en bra pojk ändå?!

1 kommentar:

Anonym sa...

Du kan vara lugn, det är ingen av oss som låter sig luras. Vi vet vilken idiot han är och ett tjena kommer inte ändra på det! Vi är alla på din sida.
/F