torsdag 7 januari 2010

Lögner

Sommaren började bra och jag hade gett mig tusan på att få detta förhållande att funka.. trodde ju då att det var det som krävdes.. min fulla uppmärksamhet! Mina vänner utanför stan skulle styra upp något event, jag tyckte vi kunde åka dit tillsammans.. det kunde vi inte.. varför kunde jag aldrig ta det lugnt och koppla av, varför skulle vi alltid fara runt.. jag fick ringa och tacka nej, hittade väll på en lam ursäkt.. men jag tänkte att det kommer ordna sig med tiden.. bara vi får ta det lugnt tillsammans först så kan vi åka runt en massa sen..
Jag hade flyttat till en egen liten lägenhet, jag gillade den.. skulle aldrig sova en enda natt själv i den, under de sju månaderna jag bodde i den..vi skulle aldrig heller dela några nätter i den.. för den lägenheten var förpestad av mitt gamla liv..i denna lägenhet väcktes en helt annan sida av honom till liv.. den som grävde sig in i allt vad mitt liv hittills hade bestått av.. det började med en fundering från min sida över hur många tjejer han hade varit med..det hade inte jag med att göra, men eftersom jag nu hade frågat så kunde jag väll lika gärna själv svara.. hade lite halvdålig koll och kände att detta var farlig mark så jag uppskattade antalet och drog av ett par.. för att vara på den säkra sidan.. trodde jag.. det tog hus i helvete.. tror det var här ordet hora började användas..

En kväll i min lägenhet satt han med min dator i knäet, jag hade inte koll på vad han höll på med.. plötsligt frågar han om ett namn, jag kopplar för sent.. tydligen har jag varit inne på dennes facebook sida, och det är ett gammalt ligg.. hur kunde jag?! Jag hittade på någon halvtaskig ursäkt.. för sanningen.. sanningen var aldrig okej, är det konstigt att jag alltid snurrade in mig i ett hörn?

Han var vansinnig, han stack från lägenheten..jag sprang efter mitt dumma nöt.. fick tillbaka honom, lovade honom guld och gröna skogar.. han satte sig åter med min dator.. mitt lama skämt om att "låt inte facebook komma mellan oss" blev ett sarkastiskt citat han ofta använde under vår tid tillsammans.. Nu ville han för första gången veta om det var mer jag gick bakom hans rygg med..vi gick igenom min dator tillsammans..han var i chocktillstånd, bilder på ex, fester, killkompisar.. han hittade inte ord.. jag var utan tvekan stadens största slampa..hur skulle han få bukt med mig!?
Det hade säkert inte gått en månad sen fråga-chans-lappen och jag var redo att göra allt för att han skulle acceptera mig.. dagen efter ringer han mig på jobbet, och är glad.. några timmar senare känner jag på mig att något är fel.. jävligt fel.. försöker ringa honom han svarar inte.. jag går igenom i mitt huvud tusen gånger.. vad kan ha hänt!? Han sitter nere vid vattnet, nu är det slut.. han vill inte mer, han är i sluten.. jag är helt förtvivlad.. vad faan har hänt?

På hans lediga dag har han varit i min lägenhet, då hittar han ett papper stickandes ut från mina böcker, det var P:s avskedsbrev.. ett svar han gav mig på ett brev jag skickade till honom.. det avslutades med Jag älskar dig också.. Idioten tittar var brevet kommit ifrån, det är från min dagbok.. som han genast sätter sig för att läsa.. desto mer han läser desto fler av mina lama ursäkter och undanflykter för att blidka honom rinner mellan fingrarna som sand.. inget av det jag sagt har varit sant.. på någon sida hånar jag honom.. han är sårad.. jag blir ledsen, inte för att han läst min dagbok, inte för att jag blivit missförstådd, inte för att jag har börjat bli ett nervvrak i hans närhet.. utan för att jag har sårat honom!!!!!
Denna händelse blev sen grunden för vårt förhållande, vad vi än gjorde drog han upp detta.. härifrån blev jag en hora, en falsk människa och en med ett hjärta av sten som inte bryr sig om andra människors känslor.. ganska långt från min egen självbild..

För att för en gångs skull få rättfärdiga mig själv måste jag lägga till några rader, egentligen skulle jag vilja ta det direkt med honom.. men så kommer aldrig bli fallet..
Ja, jag ljög.. för att jag kände redan tidigt i vårt förhållande att du inte ville veta av denna sanna bilden av mig..
Ja, sen ljög ja för jag kom aldrig ihåg mina första lögner..
Ja, å sen fick jag ändra hela historien för att jag skulle lättare komma ihåg den nästa gång..
Ja, sen ljög ja nog om den också..
Ja, jag hånade dig.. men det var för att jag ljög ju för dig, och bara anledningen att jag kände att jag behövde ljuga för dig är väll värt att håna dig för!?
Ja, jag var inne på ett gammalt liggs facebook sida.. so what?
Ja, jag hade gamla bilder, mejl, texter sparade.. det kallas minnen!! Och du din jävla kossa fick mig att slänga allt!!!! varför kunde det inte bara ligga i källaren? Du visste väll inte ens hur man tog sig ner dit, det vet du väll fortfarande inte.. för då hade du ringt och skällt ut mig över allt skräp jag lämnat där.. haha, det är den rosa lilla nyckel.. btw..
Ja, jag jag skrev ett avskedsbrev till P, ett sådant kommer jag aldrig bemöda mig att skriva till dig, mina känslor svalnade innan jag kom så långt..

Och skulle du fråga mig nu om något jag ljugit om, så skulle jag nog bara hitta på ett nytt svar, jag vet inte kunde aldrig din hjärna ta in!

Sörj ej den gryende dagen förut. Njut av den flyende hvarje minut

Inga kommentarer: