söndag 29 november 2009

Helvetet

Hela denna helgen har haft ett hyffsat kristet budskap, i fredagskväll när jag pratade med nyfrälstkvinna, igår när jag var påve på maskerad och idag då det är första advent.. Hur är det nu, advent betyder ankomst eller väntan.. lär mig aldrig det.. kristet är det iaf..
Jag är inte så anti kristendomen som jag låter, tycker väll bara det är kul å se hur långt jag kan dra det.. fick en uns dåligt samvete att jag lurade nyfrälstkvinna så, men jag tror inte på det där med frälsning.. å då får man väll jävlas lite.. dessutom är jag ganska mätt på det där med gud som bestraffaren.. Han hade en ganska stark övertygelse om att helvetet finns och han skulle hamna där om han inte började sona för sina synder... Jag brukade påpeka att han inte riktigt levde efter guds regler så det skulle nog gå illa för honom.. hehe.. han sa att han hade mardrömmar och mådde uppriktigt dåligt över tanken om att hamna i helvetet.. men han hade också övertygelsen om att han å gud var lite tjenis med varandra för gud skulle minsann förstå varför han slog mig, för sånt fick man göra.. men inte spana på killar å dricka alkohol.. det gillar inte gubben gud..

Det roliga är att jag tyckte ju bara det blev mer och mer patetiskt, när han satt där med sitt radband och mumlade böner... det var en så skev verklighetsbild.. och det är väll därför jag också är ännu mer skeptisk till det här med frälsning och synd.. En annan sak som ter sig ganska rolig nu är, när jag någongång fifflade lite med sanningen i guds namn, då blev han inte arg främst för att jag ljög.. utan för att jag gjort det i guds namn.. Men när han lovade att sluta spela i gudsnamn var det inte samma sak.. det skulle gud förstå..

Jag är kanske lite smått naiv men tror faktiskt på att alla människor är i grund och botten goda.. däremot har jag sett ren och skär ondska i ögonen hos just denna männika..
En outtömmlig brunn av ilska, hat och förakt.. finns det något helvete så är det nog fan där det finns..

Inga kommentarer: